Saturday, January 4

Gambar Group LuarBiasa
Bukit Panorama

Trip kami bertiga di awal tahun baru 2014,

Selalunya hujung-hujung minggu macam ni kami selalunya lepak-lepak dalam rumah je, keluar pun beli barang dapur sebab nak masak hehe... sambil-sambil tu round bandar, tak pun pergi jogging dekat Taman Bandar, Kuantan

Tapi weekend ni (sabtu, 4/1/2014), kami bertiga orang sahabat sejiwa sehati hehe banyak lagi la se tu :D
telah bersepakat minggu lepas untuk mendaki Bukit Panorama ni untuk menyaksikan sunrise (matahari terbit) dari atas puncak Bukit Panorama, sungai lembing, kuantan, pahang.

Pintu Masuk Sungai Lembing serta ke kaki Bukit Panorama

Bukit Panorama
Jalan menuju ke kaki bukit panorama tu adalah Market Street

Kami bangun seawal jam 4 pagi sebab rumah sewa kami ke Bukit Panorama sejauh 40KM mengambil masa dalam 40 minit dengan menaiki kereta, speed 80 -100km/h je layan-layan santai je.
kenapa turun awal ke Bukit Panoramo? mestila kan nak tengok sunrise :D

Kami mulakan pengembaraan pukul 4.30 pagi, kami sampai ke Bukit Panorama pada pukul 5 pagi ye la kan.. nak tengok sunrise mestilah sekurang-kurangnya  sampai sane sebelum subuh.. tambah tolak takut ada yang sangkut kat tangga-tangga tu masa pendakian.. semput la katakan hehe lama xber Extrem aktiviti.. otot2 kaki pun dah habis tak grip dah :D

Sesampainya kami di kaki Bukit Panorama, persiapan terakhir dilakukan sebelum mendaki(hiking). seperti torch light sangat penting sebab jalan naik atas tu memang gelap. Sambil tu light breakfest dulu hehe.. makan roti bersama sekaya je.

Maka bermula lah pendakian (hiking) kami ke Puncak Bukit Panorama
Gambar tangga permulaan naik.

Kami mula menggagahkan kaki start naik tangga pukul 5.25 pagi, alhamdulilah kami selamat sampai di puncak Bukit

Tangga semua ada divider.. dan bersimen.. ada 1-2 tempat je yang tangga rosak sikit.. tapi still hikable laa

Panorama seawal pukul 5.55 pagi lebih kurang dalam masa 30 minit.. :D itu pun lepas banyak pit stop semasa pendakian hehe.. tu pun semput gila-gila dah haha. Haa.. betul-betul timing kami sampai tu azam subuh berkumandang, rehat-rehat seketika lepas tu tunaikan kewajipan kita sebagai umatNya, berbentangkan kain pelikat je :)

70% nak sampai puncak bukit.. keliling nampak awan yang gebu2 gitu.. Tapi gambar ni di ambil semasa turun Bukit Panorama hehe.. sebab masa naik keadaan gelap lagi :)

Selesai sudah solat subuh kami pun cari port untuk tunggu matahari terbit (Sunrise). yela kan ramai orang di atas puncak ni, kami dah amek port baik punya sambil tunggu tu borak-borak, amek-amek gambar dalam gelap dulu hehe.
sedikit demi sedikit matahari mula menunjukkan cahayanya.. kot-kot matahari segan dengan kami hehe.. tu yang muncul slow-slow ni... :D

Matahari pun dah cukup terang, sesi bergambar pun dijalankan haha.. lepas tu kami pun berciap untuk mendaki turun ke kaki Bukit Panorama.. trip kali ni memang terbaik laah.. memang stim giler dapat naik puncak Bukit Panorama haha..

Sampai disini jela coretan saya, nanti coretan kami trip ke Bukit Fraser pulak hehe..

Sedikit info dari Group LuarBiasa:

Ketinggian Bukit Panorama cuma sekitar 320m sahaja. Pendakian cuma 150m.

Tip nak naik Bukit Panorama:

1. Bertolak awal
2. Jangan tergesa terutama semasa awal pendakian di tangga penyeksaan tu. Step-by-step. Slow. Nanti muntah or pitam.
3. Jalan2 seterusnya sempoi. Ada beberapa siri tangga yg mudah sebelum tangga yg agak curam apabila menghampiri 'puncak'.
4. Bawa air secukupnya. Botol 100Plus yg kecik pun cukup.
5. Toilet takde.
6. Air takde.
7. Bawa baju hujan - we never know.
8. Bawa alas utk solat.
9. Pakai selipar pun boleh tapi paling selamat pakai trekking shoes.